Valdemar Lønsted introducerer til
Schuberts Sangcykler

Onsdag den 5. november 2014 kl. 19.00 på Christiansfeld Bibliotek

 

Valdemar Lønsted

Valdemar Lønsted er uddannet cand.mag. og arbejdede tidligere som musik- og fransklærer i gymnasiet. I 1988 kom han til DR og satte i en periode sit præg på P2’s programudbud.

I oktober 2013 udkom Valdemar Lønsteds store biografi Schubert (forlaget Klematis), der fortæller om komponistens gådefulde livsforløb i musikbyen Wien. I bogen gennemgår Lønsted blandt andet et udvalg af liederne i detaljer, og hans gennemgange kræver fordybelse og et vist mål af musikalsk indsigt. Men de hjælpes på vej af en cd med musikeksempler.

schubert-bogen-2

Valdemar Lønsteds bog er anmeldt både af Politiken og Information, hvorfra følgende er hentet:

”Schubert døde i 1828 af syfilis som blot 31-årig, kom kun ved få lejligheder uden for hjembyen Wien, og en del af hans største værker blev først opført mange år efter hans død. Heller ikke hans privatliv synes der umiddelbart at have været noget videre bemærkelsesværdigt ved. Men man skal ikke have hørt ret mange takter af Franz Schuberts musik eller læst ret mange sider om denne tilsyneladende så korte, lavmælte og småtriste skæbne, før mysterierne og paradokserne myldrer frem.

Så fuldt forståeligt har Valdemar Lønsted, der var en af P2’s fineste musikformidlere, brugt over 500 sider og adskillige år på at indkredse mest muligt af Schuberts liv, værk og eftermæle. Det er den første danske bog om Schubert i næsten 70 år, og den eneste i denne vægtklasse. Danske monumentalbiografier om udenlandske komponister hører i det hele taget til de absolutte sjældenheder, med Lønsteds syv år gamle bog om Gustav Mahler som én af de få andre undtagelser.

Der er både omfanget af Schuberts enorme produktion – over 600 sange, et dusin operaprojekter, 14 strygekvartetter, en halv snes mere eller mindre færdige symfonier og dobbelt så mange klaversonater, og der er også den sære, uhåndgribelige måde, hans musik lyder anderledes på end al anden musik. Nok er den gerne følelsesladet og ekspressiv i en eller anden romantisk forstand, men den er meget sjældent kæmpende og aggressiv som forgængeren Beethovens eller efterfølgeren Schumanns. Men den strejfer ofte, det være sig med eller uden ord, ind i nogle på én gang sarte og uheldssvangre drømmelandskaber, og hvor andre komponister skal bruge bulder og brag til at fremkalde drama og chokvirkninger, er det for Schubert igen og igen nok bare at lade en af de svimlende smukke melodier eller bare en enkelt akkord flytte sig fra dur til mol – eller omvendt”.

Et helt kapitel i bogen er viet Martha Grieblers kærlige, men usentimentale tegninger af Schubert. Her med vin i hånd. Tegning fra bogen

”Vennerne kaldte Schubert for ’Lille Svamp’ – på østrigsk ’Schwammerl’ – og Valdemar Lønsted lægger ikke skjul på, at Schubert drak.

Alkohol var noget, han mere end bare nippede til, og når han var fuld for alvor, stillede han sig op på bordet og rakkede ned på de tilstedeværende musikere og kaldte dem latterlige håndværkere, mens han fremhævede sig selv som kunstneren, der havde del i de højere sfærer.

Det ændrer imidlertid ikke ved, at Schubert skrev noget af det mest rørende og intime musik, der er komponeret”.

Valdemar Lønsted er i øvrigt forfatter til ”Musikalske fortællinger” (2000) og ”flere musikalske fortællinger (2003, og i 2006 færdiggjorde han den første biografi på dansk om Gustav Mahler.